ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های ارتباطی و تبلیغاتی برای مخاطبان هدف است که به ویژه برای ارتباطات کاری و تبلیغاتی اثربخشی زیادی دارد. به همین دلیل است که صندوق دریافتی ایمیل یا حتی قسمت هرزنامه‌های (spam) ما پر از ایمیل‌های مختلف تبلیغاتی است. اما این روزها بسیاری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا به صورت هدفمند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند تا نرخ تبدیل بیشتری داشته باشند.
از سوی دیگر لزوما تمام روش‌های تبلیغاتی نیازمند هزینه هنگفت نیست و با استفاده از ابزارهای کارامدی چون ایمیل، محتوای جذاب، پیشنهادات ویژه و یک فراخوانی مناسب (Call To Action) می‌توان مشتریان زیادی جذب کرد.
با اینکه ابزارهای تبلیغاتی مختلف در فضای آنلاین فراگیر شده‌اند، اما هنوز هم خیلی‌ها به بازاریابی با ایمیل باور دارند و معتقدند اگر بتوان به درستی از آن استفاده کرد، می‌توان نتایج خوبی گرفت. در این مطلب می‌خواهیم به صورت جامع پیرامون این مبحث صحبت کنیم که بازاریابی ایمیلی چیست و چه مزایایی دارد.(ما در کانون تبلیغاتی بارنا با استفاده از تیم حرفه ای و تخصصی در زمینه تبلیغات بهترین مشاوره متناسب با کسب و کار شما ارائه می دهیم)

 

ایمیل مارکتینگ چیست؟

به استفاده از ابزار ایمیل و ارسال پیام به مخاطبان هدف در راستای جذب مشتریان جدید و حفظ رابطه با مشتریان قدیمی، ایمیل مارکتینگ گفته می‌شود. محتوای پیام شما می‌تواند شامل تبلیغات، محتوای کاربردی، تخفیف‌ها و پیشنهادات جذاب و متفاوت و… باشد.
شما در هر مرحله از استراتژی خود همانند برندسازی و آگاهی از برند، ترغیب به خرید، وفادارسازی، حفظ مشتریان و… می‌توانید سراغ بازاریابی ایمیلی بروید. استفاده از ایمیل ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد در بسیاری از موارد از آنها بی‌خبر هستیم و نمی‌توانیم به درستی از آن سود ببریم.
با این اوصاف به نظر می‌رسد پیش از شروع هر موضوعی باید ابتدا به تاریخچه ایمیل مارکتینگ بپردازیم و با چه هدفی شکل گرفته است. بعد از اطلاع از مباحث مقدماتی است که می‌توانید قسمت‌های پیشرفته و حرفه‌ای این شیوه از مارکتینگ را به خوبی پیاده سازی کنید.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

گری توئرک اولین کسی است که 41 سال پیش توانست ایمیلی را به صورت انبوه برای 400 نفر از مشتریان سازمان تجهیزات دیجیتال (DEC) ارسال کند و فروش 13 میلیون دلاری را رقم بزند. بعد از این اتفاق او را پدر اسپم دنیا نامیدند. اما خود او معتقد بود چون ایمیلش را به صورت هدفمند برای مخاطبان هدف ارسال کرده است باید لقب پدر ایمیل مارکتینگ دنیا را به او بدهند.
حد فاصل سال‌های 1990 تا 2000 با فراگیر شدن استفاده از اینترنت، سبک زندگی و کاری مردم دستخوش تغییرات زیادی شد. در همین راستا Hotmail به عنوان اولین سرویس ایمیل تحت وب فعالیت خود را به صورت رایگان شروع کرد تا بازاریابان بتوانند از ظرفیت‌های آن در راستای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند و هزینه‌های بازاریابی مستقیم حضوری یا تلفنی را کاهش دهند.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ
کم کم بازاریابی ایمیلی به نقطه‌ای رسید که پیام‌های انبوه باید حتما به صندوق دریافتی (Inbox) مخاطبان هدف ارسال می‌شد. مرتبط نبودن موضوع ایمیل، محتوای تبلیغاتی و آزار دهنده، زمان ارسال و… از جمله مواردی بود که در صورت رعایت نکردن آنها، ایمیل‌ها به spam می‌رفتند.
اما از سال 2010 به بعد بازاریابی با ایمیل وارد فاز جدیدی شد و قواعد بازی کاملا تغییر کرد. از یک سو سخت‌گیری‌های صورت گرفته در ارسال ایمیل گروهی ، بررسی محتوای ایمیل‌ها، ارزان‌بودن آن نسبت به روش‌های دیگر، فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند، اقبال کاربران به استفاده از ایمیل و ظهور شبکه‌های اجتماعی از طرف دیگر، شرایط را برای استفاده از ایمیل سخت‌تر از گذشته کرده بود.
اما کم‌کم از سال 2013 به بعد خیلی‌ها متوجه شدند چطور باید به صورت حرفه‌ای از این روش استفاده می‌کنند. استفاده از محتوای مناسب و مبتنی بر نیاز و علاقه کاربران، به کارگیری نرم افزارهای حرفه‌ای، یکپارچه‌سازی ایمیل با سیستم‌های مدیریت محتوا، استفاده از سیستم‌های اتوماسیون ایمیل مارکیتنگ، بخش‌بندی مشتریان و ارائه پیشنهادات جذاب شد مخاطبان هدف بیش از پیش درگیر ایمیل‌های دریافتی شوند.

ایمیل مارکتینگ نجوا

مزیت‌های ایمیل مارکتینگ

حالا زمان آن رسیده که بعد از بررسی تاریخچه، کمی از مزایای استفاده از این روش صحبت کنیم و ببینیم کسب و کارهای مختلف چطور می‌توانند از ظرفیت این ابزار کاربردی استفاده کنند.

 

1- نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوب

در دنیای امروز که کسب و کارهای مختلف به سختی حاضر به هزینه کردن هستند و از سوی دیگر دست‌شان برای خرج کردن زیادی در حوزه تبلیغات بسته است، موضوع بازگشت سرمایه اهمیت زیادی دارد. مدیران بی‌صبرانه می‌خواهند ببینند در ازای هزینه‌ای که می‌پردازند چقدر به دست می‌آورند. یکی از مهم‌ترین فواید ایمیل مارکتینگ این است که اگر حرفه‌ای و درست انجام شود، می‌تواند روشی بسیار موثر و کارآمد باشد. این روش نرخ تبدیل بسیار خوبی دارد و روشی کاملاً مقرون به صرفه است.

 

2- اثربخشی آنی

کافی است ایمیلی را برای مخاطبان هدف خود بفرستید و از همان دقایق بعد از ارسال پیام اثرات آن را ببینید. به عنوان مثال اگر قرار است یک حراجی یا فروش ویژه 24 ساعته داشته باشید، می‌توانید از ایمیل بیشترین بهره را ببرید. بازاریابی ایمیلی و محتوای داخل آن به خوبی می‌تواند حس عجله و محدودیت زمانی را القا کند.

 

3- سریع و مقرون به صرفه

ایمیل یکی از سریع‌ترین، ساده‌ترین و ارزان‌ترین ابزارهای تبلیغاتی است که نه‌تنها نرخ بازگشت سرمایه خوبی دارد، بلکه با یک هزینه معقول و با در اختیار داشتن یک لیست ایمیل درست می‌توانید به خروجی باورنکردنی برسید.

 

4- ایمیل‌های سفارشی

نه تنها به عنوان ارسال‌کننده ایمیل برای دریافت خروجی بهتر و افزایش نرخ تبدیل می‌توانید پیام‌های خود را سفارشی‌سازی کنید، بلکه مخاطبان و مشترکان شما نیز این حق انتخاب را دارند که مشخص کنند چه ایمیل‌هایی برای‌شان ارسال شود.

 

5- تحلیل رفتار مشتری

بازاریابی به وسیله ایمیل یکی از بهترین ابزارها براری بررسی و تحلیل رفتار مشتریان و مصرف‌کنندگان است. شما می‌توانید بفهمید مخاطبان چه ایمیل‌هایی را باز کرده‌اند، کدام پیام‌ها برای‌شان جذاب بوده، روی کدام لینک‌ها کلیک کرده‌اند و نسبت به کدام CTA واکنش نشان داده‌اند.

 

6- شروع آسان

سهولت استفاده از ایمیل باعث می‌شود هر کسی با حداقل آموزش بتواند کمپین خود را شروع کند. از طرف دیگر برای آغاز کار نیازی به تیم حرفه‌ای و هزینه زیاد نیست. می‌توانید حتی از قالب‌های آماده همراه با متن، عکس و ویدیو استفاده کنید. البته برخی از سرویس‌های ایمیل Drag & Drop به خوبی توانسته‌اند کار را برای کاربران مبتدی نیز ساده کنند.

 

7- انتقال مستقیم پیام

این روش به انتقال مستقیم و سریع پیام به مخاطبان هدف کمک می‌کند؛ به گونه‌ای که نه تنها بیشتر آن‌ها ایمیل شما را باز می‌کنند یا حتی منتظر آن هستند، بلکه نرخ تبدیل خوبی هم دارد. بخش‌بندی لیست ایمیل برای کسب و کارهایی که اطلاعات کافی از مشتریان دارند خیلی خوب جواب می‌دهد.

 

8- بستر نشر محتوا

ایمیل به تنهایی می‌تواند یکی از بسترهای خوب نشر محتوا باشد. شما می‌توانید تمام یا بخشی از محتوای خود را در ایمیل ارسال برای مخاطبان‌تان بفرستید و آنها را بیش از پیش درگیر کنید. در نهایت با یک CTA جذاب و کاربردی می‌توانید از آنها بخواهید کاری که موردنظر شماست انجام دهند.

معایب ایمیل مارکتینگ

درست است که بازاریابی مزایای زیادی دارد، اما هیچ سیستمی نمی‌تواند بدون عیب و نقص باشد و  این ابزار نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این قسمت به چند مشکل این سیستم خواهیم پرداخت.

  1. اسپم
    اگر نتوانید به درستی مخاطبان خود را هدف قرار دهید یا ایمیل شما کاملا حاوی محتوای تبلیغاتی باشد، در نتیجه ممکن است دریافت‌کنندگان پیام‌های شما را پاک کرده یا آنها را به عنوان اسپم معرفی کنند. باید آنقدر حواس‌تان را جمع کنید که‌ نه‌تنها بتوانید مخاطب درستی پیدا کنید، بلکه با ارائه محتوای درست و اصولی از اسپم شدن ایمیل‌تان جلوگیری کرده و CTR بالایی بگیرید.
  2.  ایمیل‌های ارسال نشده
    اگر از سرویس‌های ارسال ایمیل انبوه استفاده می‌کنید، ممکن است گاهی پیام شما به مقصد نرسد. ضمن اینکه اگر از عباراتی چون «رایگان»، «حتما کلیک کنید» و… استفاده کنید، باید انتظار اسپم‌شدن یا نرسیدن ایمیل به دست مخاطبان را نیز داشته باشید.
  3. مشکلات طراحی
    یکی از اصول استفاده از ایمیل این است که محتوای پیام شما باید در هر دستگاهی به درستی نشان داده شود و همین موضوع برخی را مجاب می‌کند که فقط از پیام متنی در کمپین خود استفاده کنند که واقعا جذاب نیست. طراحی یکی ایمیل و جذاب و حرفه‌ای که در تمامی نمایشگرها به درستی نشان داده شود واقعا کار سختی است.

 

چه کسب و کارهایی از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند؟

بسیاری از کسب و کارها به ویژه آن‌هایی که اطلاعات و تعامل خوبی با مخاطبان دارند و می‌دانند ایمیل آن‌ها باز شده و CTR خوبی می‌گیرد، از این ابزار استفاده می‌کنند. ضمن اینکه این روش برای کسب و کارهایی که برای تبلیغات و برقراری رابطه با مخاطبان هزینه زیادی ندارند خیلی خوب جواب می‌دهد، به‌شرطی اینکه بتوانند به مخاطب هدف خود برسند.

همچنین ایمیل برای کسب و کارهایی که برای حفظ و نگهداری مشتری برنامه مناسبی دارند، بسیار کاربردی است. اگر هنوز از اهمیت حفظ و نگهداری مشتری مطلع نیستید یا به دنبال راهی برای بازگرداندن مشتریان قبلی خود هستید، به شما پیشنهاد میکنیم مقاله بازاریابی بازگشتی یا ریتنشن مارکتینگ را مطالعه کنید.

بازاریابی ایمیلی

کاربرد ایمیل مارکتینگ

بازاریابی با ایمیل کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد و به دلایل مختلفی می‌توانید از آن استفاده کنید. اما این روزها در یک سری موارد مشخص بیشتر از از این شیوه استفاده می‌شود که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. البته باید این نکته را یادآوری کنیم که بازاریابی ایمیلی به معنای فروش مستقیم محصول از طریق ایمیل نیست. از جمله کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- خوشامد گویی به کاربران جدید

اولین و ساده‌ترین کاربرد ایمیل این است که بعد از عضویت یک کاربر جدید در سایت یا خبرنامه بخواهید به او خوشامد بگویید و از اینکه همراه شماست تشکر کنید. ضمن اینکه می‌توانید اطلاعات ورود، دسترسی به بخش‌های خاص یا راه‌های ارتباطی دیگر را نیز برای او بفرستید.

2- ارسال خبرنامه ایمیلی

بسیاری از کاربران در ازای دریافت یک هدیه رایگان یا محتوای منظم و تخصصی حاضرند ایمیل‌شان را در اختیار شما قرار دهند. شما نیز می‌توانید از این فرصت به خوبی استفاده کنید و رابطه‌تان را با آنها قوی‌تر کرده و آن را حفظ کنید. علاوه بر این می‌توانید برای مخاطبان خبرنامه ایمیل‌های منظمی را بفرستید که در آنها از متن، طرح، عکس، ویدیو و… استفاده کرده‌اید.

3- اطلاع رسانی درباره محصول یا خدمت جدید

اگر قرار است به‌زودی محصول یا خدمت جدیدی را ارائه دهید، می‌توانید از مدتی قبل با استفاده از ایمیل این خبر را اطلاع‌رسانی کنید تا مخاطبان شما در جریان قرار بگیرند.

4- ارسال اطلاعات خرید

یکی از مهم‌ترین زمان‌هایی که می‌توانید از ایمیل استفاده کنید موقعی است که بعد از خرید رسید، فاکتور و جزئیات خرید را برای مشتری ایمیل می‌کنید. ضمن اینکه در صورت نیاز می‌توانید لینک فایل‌های دانلودی را نیز برای او بفرستید. اگر هوشمند باشید می‌توانید در ایمیل خود پیشنهادات خرید جدید یا مرتبط با خرید فعلی نیز قرار دهید.

5- تخفیف و پیشنهادات ویژه

اگر برای مدت زمان مشخص تخفیف یا پیشنهادات ویژه‌ای در نظر گرفته‌اید یا در حال اجرای کمپین‌ تبلیغاتی خاصی هستید، می‌توانید از این روش برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا تقریبا بیشتر مخاطبان در جریان قرار بگیرند. ضمن اینکه می‌توانید آخرین فرصت استفاده از این شرایط ویژه را نیز به اطلاع مشتریان برسانید.

6- اطلاع رسانی رویدادها

ممکن است رویداد خاصی برگزار شود که مربوط به کسب و کار شماست یا در آن حضور دارید. خیلی راحت و سریع با استفاده از ارسال ایمیل می‌توانید مخاطبان را در جریان رویداد بگذارید و حتی از آن‌ها دعوت کنید.

 

آموزش مراحل انجام ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ حوزۀ گسترده‌ای است و آموزش کامل آن در این مقاله نمی‌گنجد. اگر بخواهیم به طور خلاصه اشاره کنیم، شیوه انجام آن شامل مراحل زیر می‌شود:

مرحله 1: ایجاد استراتژی

نقطه شروع هر نوعی از بازاریابی، ایجاد یک استراتژی مناسب است. با داشتن یک استراتژی مناسب، می‌توانید با نظم و برنامه‌ریزی کار خود را پیش ببرید.

 

 

مرحله 2: گرفتن لیست ایمیل

برای شروع کمپین باید لیست ایمیل داشته باشید. این لیست را می‌توانید از فرایند لیدجنریشن به دست آورید.

 

 

مرحله 3: انتخاب سرویس مناسب

موسسات و شرکت‌های مختلفی هستند که به شما کمک می‌کنند. شما باید با انجام تحقیقات لازم، یک سرویس مناسب را به کار بگیرید.

 

 

مرحله 4: طراحی ایمیل

طراحی ایمیل و فرم ثبت نام یکی از مهم‌ترین مراحل پیاده سازی کمپین است. این ایمیل‌ها باید از لحاظ محتوایی و بصری جذاب باشند.

 

 

مرحله 5: اتوماسیون ارسال ایمیل

می‌توانید تنظیمات ایمیل‌ها را طوری قرار دهید که پس از ثبت نام مخاطب، برایش ایمیل‌هایی با محتوای کاربردی و مفید ارسال شود.

 

 

مرحله 6: آنالیز داده‌ها

باید نتایج کمپین خود را در گذر زمان کنترل و آنالیز کنید. به همین منظور به شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) زیر احتیاج خواهید داشت. باید این شاخص‌ها را به دقت وارسی کنید و چنانچه در کمپین خود به مشکلی برخوردید آن را اصلاح کنید.

 

  • گزارش تحویل: مشخص می‌کند چند درصد از مشترکان ایمیل شما را دریافت کرده‌اند.
  • نرخ بازشدن ایمیل: نشان می‌دهد چه تعداد از مشترکان پس از دریافت ایمیل شما، آن را باز کرده‌اند.
  • نرخ کلیک: نشان می‌دهد چند درصد از مشترکان پس از خواندن ایمیل روی دکمۀ CTA آن کلیک کرده‌‌اند.

 

استراتژی های ایمیل مارکتینگ

حالا که هر روز شاهد ظهور ابزارهای جدید و ترفندهای جدیدتر برای جذب مخاطبان هستیم، باید ببینیم که کدام استراتژی ها بهتر و بیشتر جواب می‌دهد.

1- ایجاد بهترین لیست ایمیل

ایمیل مارکتینگ بدون یک لیست ایمیل درست و حسابی هیچ معنایی ندارد. لیست ایمیل شما باید کاملا هدفمندانه و هوشمند ساخته شده باشد تا بتوانید بیشترین و بهترین خروجی را از کمپین خود بگیرید. اگر می‌خواهید ایمیل‌های بیشتری جذب کنید حتما ارزش ایجاد کرده و به مخاطبان‌تان منفعت برسانید.

 

2- ریتارگتینگ

یکی دیگر از استراتژی‌های مهم، ریتارگتینگ است. مقصود از ریتارگتینگ هدف قرار دادن مجدد خریدارانی است که مدت‌هاست از آنها خبری نداریم یا افرادی که به هر دلیل سبد قبلی خود را ناتمام رها کرده‌اند. باید حتما به آن‌ها یادآوری کنید که برای تکمیل خرید خود دوباره به سایت شما برگردند.

 

3- کمپین‌های تبلیغاتی جدید و هدفمند

با اینکه ایمیل پر ارتباطی بسیار خود و زودبازدهی است و از سوی دیگر شاهد اجرای کمپین‌های تبلیغاتی متنوع و جدید هستیم، در نتیجه می‌توان با ایمیل مارکتینگ به مناسبت‌های مختلف کمپین‌های متفاوتی را اجرا کرد.

 

4- ریتنشن مارکتینگ

یکی از اقدامات هر کسب و کاری به ویژه آن‌هایی که محصول یا خدمتی برای فروش دارند این است که بتوانند مشتریان خود را حفظ کرده و آن‌ها را ترغیب به خرید مجدد کنند. ایمیل یکی از بهترین ابزارهای ریتنشن مارکتینگ یا حفظ مشتریان است و می‌توانید براساس آن ضمن حفظ مخاطبان قبلی، مشتریان تکراری برای خودتان بسازید.

 

5- خبرنامه

خبرنامه‌ها همچنان برای برخی جذاب هستند و آنهایی که دنبال محتوای کاربردی و جدید می‌گردند، عضو خبرنامه شما خواهند شد. شما می‌توانید در استراتژی در خبرنامه خود محتوای جذاب و کاربردی، بخشی از پست بلاگ، اطلاع‌رسانی محصولات جدید، پست‌های شبکه اجتماعی و… را به صورت منظم و مستمر ارسال کنید.

ما در کانون تبلیغاتی بارنا با استفاده از تیم حرفه ای و تخصصی در زمینه تبلیغات و برندینگ بهترین مشاوره را در زمینه رشد کسب و کار شما ارائه می دهند

دسته بندی ها: وبلاگ