هویت بصری(Visual identity)چیست ؟

یکی از نقش‌های اصلی «برند» یا «تأثیر سازمانی» هر شرکتی را هویت آن شرکت بازی می‌کند.در بیشتر موارد، طراحی هویت بر اساس مصالح بصری که در شرکت، کاربرد داخلی دارد به همراه مجموعه‌ای از قواعد (در یک دفترچه‌ی راهنما) انجام می شود. این قواعد که هویت را می‌سازند معمولاً مشخص می‌کنند که هویت شرکت باید چگونه در رسانه‌های گوناگون اجرا شود؛ مثلا از راه تعریف پالت رنگهای تأیید شده، فونتها، لی‌آوت ها، اندازه‌ها و یا مواردی از این دست. این قواعد تضمین‌کننده‌ی پایدار ماندن هویت شرکت است که در عوض، برند را به عنوان کلیتی واحد، قابل بازشناسی می‌کند.

هویت یا «تصویر» شرکت از مواد بصری متعددی ساخته می‌شود:لوگو (نماد کل هویت و برند)، اوراق اداری (سربرگ، کارت ویزیت، پاکت، غیره)، ابزار بازاریابی (بروشور، تراکت، کتاب و وبسایت)، محصول و بسته‌بندی (محصول فروشی و بسته‌بندیای که با محصول ارائه می‌شود)، طراحی پوشاک (لباسهای واقعی که کارمندان به تن می‌کنند)، طراحی تابلوها (برای فضای داخلی و خارجی)، پیامها و اقدامها (پیامهایی که از طریق راههای ارتباطی مستقیم یا غیر مستقیم مخابره می‌شوند)، سایر انواع ارتباطات (صدا، بو، لمس‌کردنی‌ها و …) هر چیز تصویری که در حکم نماینده‌ی شرکت باشد. (مثلاً تقویم، ساعت، قلم و …)

همه‌ی این چیزها هویت را می‌سازند و باید کلیت برند را پشتیبانی کنند. اما لوگو تمام هویت سازمانی و برند را در یک نشانه‌ی قابل تمیز خلاصه می‌کند. این نشانه، چهرک (آواتار) و سمبل تجارت و در حکم کلیت واحد است.

هویت بصری بطور مشخص مربوط به بخش دیداری است که با حس بینایی انسان مرتبط است . در هویت سازی میتوان از هر کدام یک از حواس پنجگانه استفاده کرد. به عنوان مثال هویت سمعی ، به هویتی اطلاق میشود که شما تنها با شنیدن آن را شناسایی میکنید ، مانند ، موزیکی که هنگام روشن شدن یک موبایل میشنوید .

درمورد تاریخچه هویت بصری بیشتر بدانید

زیر مجموعه های هویت بصری :

1- هویت بصری (اهداف و افق ، رنگ سازمانی و… که همگی میتوانند در طراحی هویت بصری نقش داشته باشند)

2- لوگو (نماد ، تصویر)

3- رنگ بندی

4-  برند (زمینه فعالیت ، محصول)

مشاهده نمونه کارهای سازمانی کانون تبلیغاتی بارنا

هویت بصری:

شامل تمام مواردی میشود که مخاطب با حس بینایی آن را شناسایی میکند ، مانند ” لوگو ، رنگ سازمانی ، ست اداری ، پترن و…” بنابراین میدانیم که هویت بصری ، لوگو و برند کاملا با یکدیگر متفاوت اند اما هریک در تکامل دیگری موثر است. به عنوان مثال ، رنگی (رنگ سازمانی) که برای لوگو استفاده میکنیم ، تکمیل کننده ی بخشی از ماموریتی ست که “لوگو” در نمایش هویت بصری به عهده دارد.

میتوان گفت که تمام این عناصر ، تکه های یک پازل هستند و باید در جای درست قرار بگیرند. البته این پازل یک پازل با تکه های تعریف شده و منظم نیست که فقط نیازمند چیدمان درست باشد . در طراحی عناصر هویت بصری که شامل ( لوگو ، ست اداری ، رنگ سازمانی و…) میشود گاهی باید از بین المان های نامرتبط و قطعات نامنظم به بهترین ساختار ممکن رسید.

لوگو :

لوگو جزء کوچکی از طراحی هویت بصری برای یک برند محسوب میشود اما نقش بسیار پررنگی دارد به گونه ای که طراحی آن ، ساختار تمام اجزای هویت بصری را تحت تاثیر قرار خواهد داد. زمانی که طراحی لوگو به پایان میرسد طراحی دیگر اجزای هویت بصری براساس آن شروع خواهد شد. البته ترتیب مراحل طراحی دیگر اجزا میتواند ثابت نباشد اما طراحی لوگو قطعا اولین مرحله در طراحی یک پک کامل هویت بصری برای برند خواهد بود. لوگو به خودی خود بار بزرگی از نمایش هویت یک برند را به دوش میکشد بنابراین مهمترین بخش در طراحی هویت بصری محسوب خواهد شد. طراحی یک لوگوی اصولی و مرتبط با اهداف و افق سازمان ادامه ی مسیر طراحی هویت بصری را هموار خواهد کرد. لوگو یک عنصر برجسته در هویت بصری بشمار میرود که تغییر (نه بازسازی) آن در آینده با فراز و نشیب های زیادی روبرو خواهد بود

برای فهمیدن چیستی لوگو، نخست باید درک کنیم که کارکردش چیست.کارکرد لوگو… شناساندن است. با به کار گرفتن نشان، پرچم، سمبل یا امضا، شرکت را می‌شناساند.  logo رأساً شرکت را عرضه نمی‌کند و به ندرت تجارت را توصیف می‌کند ]که البته در ایران این تناسب کاملاً برعکس است و به ندرت لوگوها کاری جز توصیف شرکت و تجارت مربوط می‌کنند.معنایش را از کیفیت آن چیزی می‌گیرد که سمبل آن است و نه بر عکس (وظیفه‌ی logo شناساندن است، نه توضیح دادن.) بطورخلاصه، معنای لوگو از شبیه به چه بودنش مهم‌تر است.

برای درک این مفهوم لوگوها را انسان فرض کنید. ما ترجیح می‌دهیم که با نام‌هایمان صدایمان کنند (علی، حسن، فرهاد) تا این که با توصیفاتی گیج کننده و فراموش شدنی مثل: «اون یارو مو بلنده که همیشه صورتی میپوشه». همین قضیه درباره‌ی لوگو هم صادق است. لوگو باید تجارت را به شکلی به یادماندنی و قابل تمیز بشناساند، نه آنکه به شکل تحت اللفظی توصیف کند تجارت چه کاری را انجام می‌دهد.

همچنین مهم است توجه داشته باشیم که لوگو تنها پس از آنکه دیگر به چشم آشنا بیاید میتواند انتظارات را از کارکرد خود برآورده کند؛ درست همان طور که ما باید اول نام افراد را یاد بگیریم تا بتوانیم آنها را بازشناسیم. در گاهی مواقع لوگو نیاز به ریدیزاین یا بازسازی مجدد جهت تاثیر گذاری بیشتر یا به روز شدن دارد.

پس یادمان نرود: لوگو، تجارت یا محصولی را در ساده ترین شکل قابل شناسایی میکند.

 رنگ بندی :

رنگ سازمانی بزرگترین بخش هویت بصری را در برمیگیرد و انتخاب دقیق و صحیح آن بسیار مهمتر از طراحی لوگو خواهد بود. این تفسیر از اهمیت لوگو و طراحی آن کم نمیکند ، اما رنگ سازمانی در هویت بصری بسیار بسیار حائز اهمیت است . شاید با تغییر لوگو در آینده بازهم بتوانید به جایگاه خود بازگردید اما تغییر رنگ سازمانی هرگز توصیه نمیشود. دلایل قابل توجهی در اینباره وجود دارد.

1- مهمترین عنصری که مخاطب در نگاه اول (ناخودآگاه) به آن توجه می کند رنگبندی است.

2- بخش بسیار وسیعی از هویت بصری را در برمیگیرد که شامل رنگبندی لوگو ، ست اداری ، تبلیغات محیطی و اینترنتی ، فرم اداری و … خواهد بود.

3- رنگبندی مهمترین عنصری ست که مخاطب حتی بدون دیدن لوگو میتواند به سرعت برند شما را با آن بیاد بیاورد.

4- پراکندگی رنگبندی در طراحی هویت بصری یک نقص بزرگ محسوب میشود ، رنگبندی باید مرتبط و دایره ی آن حتی المکان محدود به یک یا دو رنگ باشد .

 

نکته : در برخی موارد با استفاده از تعدد رنگبندی میتوان یک مفهوم را منتقل کرد . به عنوان مثال رنگبندی استفاده شده در لوگوی eBay سعی در انتقال یک مفهوم مرتبط با کسب و کارش دارد. به هرحال تعدد رنگبندی در طراحی هویت بصری هرگز توصیه نمیشود مگر در مواردی که استفاده از رنگهای متعدد ، بهترین گزینه برای انتقال یک مفهوم باشد.

 

طراحی اوراق اداری نیز یک بخش مهم در هویت بصری ست. معمولا مکاتبات رسمی بین شرکت ها و سازمان ها با این اوراق انجام میشود . در واقع یک زبان دیداری در تعاملات است که میتواند در جلب اعتماد بسیار موثر باشد. طراحی ست اداری خود از قواعد و اصولی پیروی میکند ، اما بخشی از آن که مربوط به هویت بصری میشود ، شامل ارتباط و هماهنگی بین رنگ ها ، الگو ها و… در طراحی آن است. معمولا از الگوهایی (پترن) در طراحی اوراق اداری استفاده میشود که بخشی از بسته ی هویت بصری یک برند را تکمیل میکنند . بهتر است این الگوها بادرنظر گرفتن ساختار لوگو طراحی شود.

درمورد رنگ های بیشتر بدانید
درمورد برندینگ بیشتر بدانید

برند:

مطمئناً برند موضوع ساده‌ا‌ی نیست. کتاب‌ها و نشریات بسیاری درباره‌ی این موضوع نوشته‌ شده است؛ اما در چند کلمه می‌توان «برند» را شرکت، خدمات یا محصولی تعریف کرد که ادراک مشتری یا مخاطب “تشخص” برایش قائل شده است. بر این اساس باید اضافه کرد که طراح گرافیک نمی‌تواند برند «بسازد» و تنها مخاطب است که می‌تواند چنین کاری کند. کار طراح گرافیک شکل دادن به شالوده‌ی برند است.

بسیاری از مردم بر این باورند که برند فقط تعدادی عنصر را در بر می‌گیرد (چند رنگ، چند فونت، یک لوگو، یک شعار (اسلوگان) و شاید هم موسیقی را بتوان به آن اضافه کرد) اما واقعیت برند بسیار پیچیده‌تر است. می‌توانیم بگوییم برند «تأثیر سازمانی» است.

مفهوم مرکزی و ایده‌ی بنیادین نهفته در داشتنِ «تأثیر سازمانی» این است که هر آنچه که یک شرکت انجام دهد، هر آنچه که مالک آن باشد و هر آنچه تولید کند، باید بازتاب ارزشها و آرمانهای آن شرکت در حکم یک کلِ واحد باشد.

استمرار این ایده‌ی مرکزی (تأثیر سازمانی داشتن) است که شرکتی را ساختمان می‌بخشد، آن را به پیش می‌برد و بیان می‌کند که شرکت نمود چه چیزی است و به چه باوری اعتقاد دارد و موجودیتش به چه دلیلی است؛ نه فقط تعدادی فونت و چند رنگ و لوگویی و شعاری.

برای مثال بیایید نگاهی به شرکت معروف «اپل» بیندازیم. شرکت اپل، فرهنگ سازمانی انسانگرا و اخلاق سازمانی قدرتمندی را به نمایش می‌گذارد که مشخصه‌ی آن اراده‌گرایی و حمایت از مشارکت مفید در اجتماع است. این ارزشهای تجارت در هر عملی که از آنها سر می‌زند کاملاً آشکار است، از محصولات نوآورانه و تبلیغاتشان گرفته تا خدمات‌رسانی به مشتریان. اپل برندی است از نظر عاطفی انسانگرا، که واقعاً با مردم پیوند برقرار می‌کند. وقتی مردم محصولاتشان را می‌خرند یا از خدماتشان استفاده می‌کنند احساس می‌کنند که جزئی از برند هستند یا حتی فراتر، عضوی از قبیله. این پیوند عاطفی است که برند آنها را می‌سازد (نه محصولاتشان به تنهایی و یا لوگوی گازخورده‌شان).

گاه دیده می شود تعریف مشترک بین برند، برندینگ و هویت بصری ارائه می شود که این موضوع به کلی اشتباه است. دقت داشته باشید هریک از موارد فوق تعاریف مختلف دارند. درکی که جامعه و حتی دنیا از یک سازمان یا شرکت دارند را برند می گوییم. به فعالیت های سازمان که برند را شکل می دهد، برندینگ یا برندسازی گوییم و در نهایت هویت بصری تمامی عناصر برند را پوشش میدهد که برند با آن ها ایجاد شده است تا تصویر سازی خوبی در ذهن مخاطب از سازمان داشته باشد.

اگر دقت داشته باشید هنگامی که یک فرد عادی وارد رستوران یا هتلی شود، چندان مورد توجه پرسنل و مدیریت مجموعه قرار نمیگیرد. اما اگر یکی از سوپر استار ها وارد مکانی شود همه با افتخار و تشریفات، پذیرای حضورش خواهند شد. بنظرتان دلیل چیست؟ علت هویتی است که برای افراد در جامعه، متفاوت تعریف شده است. سوپر استار به نوعی با حر…

عناصری که باعث شکل گرفتن هویت بصری در برند می شوند :

    نشانه
    رنگ های سازمانی
    ساختار فرم های گرافیکی و عکس ها
    بافت تصویری

مشاهده نمونه کارهای طراحی صفحه اینستاگرام توسط کانون تبلیغاتی بارنا

نشانه

اصلی ترین نماد تصویری یک برند، لوگوی آن است. نشانه یا لوگو یا آرم، یک تصویر گرافیکی است که به عنوان نماد تصویری یک برند یا کسب و کار استفاده می شود.

نشانه ها معمولا به سه نوع کلی نشانه تصویری، نشانه نوشتاری و نشانه ترکیبی دسته بندی می شوند.

رنگ های سازمانی

برندها برای خود یک رنگ سازمانی اصلی و یک یا چند رنگ فرعی انتخاب می کنند. این رنگ مانند لوگو، خود می تواند نشانه یا نماد آن برند یا کسب و کار باشد.

رنگ ها بر اساس اصول روان شناختی و کارکرد های گرافیکی و با نهایت دقت می بایست انتخاب شوند و الزاما با رنگ برند رقیب تفاوت آشکار داشته باشند.

ساختار فرم های گرافیکی و عکس ها

هر بیننده ای به طور ناخودآگاه تفاوت میان یک چهارگوش ساده و چهارگوشی که گوشه های آن زاویه دارد را درک می کند و اگر برندی در تصاویرش چنین نوع چهارگوش را به طور مداوم استفاده کند، قطعا بیننده تفاوت ظاهری آن را با دیگران احساس می کند. این یکی از هزاران فرمی است که می توان برای یک برند تعریف کرد.

ساختارهای گرافیکی صرفا به فرم ها و شکل آن ها محدود نمی شوند و ترکیب آن ها در یک صفحه و نوع چیدمان آن ها نیز می تواند از سایر برند ها متمایز باشد.

همچین فونتی که برای نوشتار یک برند استفاده می شود نیز باید در تمام طراحی های آن یکسان باشد.

در مورد عکس ها نیز اینچنین است. فام رنگی غالب در یک عکس، میزان شلوغی پس زمینه و … می تواند شخصیت عکس های مورد استفاده در یک برند را تغییر دهد.

بافت تصویری

پترن ها معمولا از نماد های تصویری مرتبط با برند ایجاد می شوند و عمدتا در پس زمینه ها به کار می روند..

چگونه هویت بصری یک برند را ایجاد کنیم؟

طراحی هویت بصری، کار یک طراح گرافیک آشنا با مبانی برند سازی است. هویت بصری می بایست کاملا خلاقانه و اصولی طراحی شود، که علاوه بر زیبایی بصری برند، باعث می شود در در رسانه های مختلف کارکرد بیشتری داشته باشد.

برای اعمال هویت بصری یکسان روی تمام ظواهر و رسانه های یک شرکت، می بایست مجموعه ای از باید ها و نباید های آن، گردآوری شود و طراحانی که با آن مجموعه همکاری می کنند، ملزم به رعایت آن ها شوند.

آیا مجاز به تغییر هویت بصری یک برند هستیم؟

طراحی گرافیک دائما با پیشرفت تکنولوژی، دست خوش تغییر است و معمولا شرکت ها برای اینکه به روز بمانند، هر از گاهی هویت بصری برندشان را بازنگری می کنند.

هر چقدر افراد بیشتری با یک برند در ارتباط باشند، در ایجاد تغییرات باید با احتیاط بیشتری رفتار کرد. گاهی ممکن است یک لوگو، خیلی کم دیده شده باشد، در این صورت با خیال راحت میتوان تغییرات اساسی در آن ایجاد کرد.

اما اگر یک لوگو، زیاد دیده شده باشد، تغییر در آن نیازمند تبلیغات هم زمان برای شناسایی لوگوی جدید به مخاطب می باشد.

اهمیت هویت بصری در برندینگ چیست؟

سازمان ها با بکارگیری این ابزار قدرتمند به راحتی خود را از سایر رقبای خود متمایز می کنند تا از مزایای برندینگ در دنیای کسب و کار بهره مند شوند. اگر به اطراف خود نگاهی دقیق‌تر کنیم، خواهیم دید که تقریبا هیچ کسب و کار را بدون اسم پیدا نخواهیم کرد. تمام کسب وکارهای دنیا چه به صورت اینترنتی و غیر اینترنتی برای خود نام و نشانی انتخاب می کنند. انتخاب نامی منحصر به فرد و اختصاصی برای یک کسب و کار را می توان اولین قدم برای طراحی یک هویت برند دانست.

هیچ فردی دوست ندارد از جایی خرید و یا خدماتی دریافت کند که نام، نشان و به صورت کلی هویتی مشخص ندارد. قطعا این موضوع برای همه ما در زندگی قابل لمس است. ما دوست داریم تا از معروفترین برندهای دنیا پوشاک تهیه کنیم و یا غذاهای بهترین رستوران های زنجیره ای را برای یکبار هم که شده، امتحان کنیم. برای اینکه بدانید مهمترین مزیت های استفاده از هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ کسب و کار شما دارد، نظرتان را به برخی از مهمترین مزیت های استفاده از آن جلب می کنیم:

    باعث انتقال صحیح پیام سازمان به کاربران می شود.
    اعتماد کاربران را به سادگی جذب می کند.
    باعث افزایش اعتبار در محیط کسب و کار می شود.
    حس وفاداری و شناخت کاربران به برند را افزایش می دهد.
    تجربه کاربری (UX) را بهبود می بخشد.
    و…

برای رسیدن به موفقیت و بهره مندی از مزایای برندینگ قبل از هر چیزی شما باید به خوبی با دغدغه ها و نیازهای مشتریان خود آشنا باشید. یک سازمان تنها زمانی می تواند از مزایای برندینگ به خوبی استفاده کند که هویت برند خود را متناسب با مخاطب خود طراحی کند. پس در پاسخ این سوال که مهمترین اصل در طراحی هویت بصری سازمانی چیست، باید چنین گفت که آن را باید بر اساس طرز تفکر و نیازهای مخاطب خود طراحی کنیم.

 

مثلا اگر مخاطبان کسب و کار شما جوانان هستند، قطعا باید المان ها و اجزایی را در طراحی هویت بصری خود بکار بگیرید که نظر آن ها را جلب کند و به آن ها این حس را منتقل کند که شما دقیقا با خواسته های آن ها آشنا هستید. حال فرض کنید شما این موضوع را در طراحی هویت بصری سازمان خود رعایت نکنید و از عناصری در طراحی آن  استفاده کنید که بیشتر با سلایق افراد بزرگسال همخوانی دارد. به نظر شما با این کار می توانید نظر جوانان را به خود جلب کنید؟ قطعا خیر!

در مورد مشاوره و تبلیغات بیشتر بدانید

مهمترین اقلام هویت بصری برند چیست؟

Corporate Identity

حال که دیدید که منظور از هویت بصری چیست و اهمیت آن در دنیای کسب و کار به چه میزان زیاد است، بگذارید به سراغ شناخت مهمترین اقلام هویت بصری برند برویم تا ببینیم هویت بصری شامل چیست. مهمترین عناصر هویت بصری یک برند عبارتند از:

    لوگو (نمادی از کل هویت و برند)
    لوازم التحریر (سربرگ + کارت ویزیت + پاکت و غیره)
    ابزارهای بازاریابی (بروشور ، بروشور ، کتاب ، وب سایت و غیره)
    محصولات و بسته بندی (محصولات فروخته شده و بسته بندی که به دست مشتری می‌رسد)
    طراحی لباس (لباس‌هایی که توسط کارمندان پوشیده می‌شود)
    طراحی داخلی و خارجی محیط کار
    و هر چیزی که تصویری از یک کسب و کار در ذهن مخاطب ایجاد کند.

طراحی لوگو در هویت بصری چه تاثیری دارد؟

طراحی لوگو برای یک کسب و کار را می توان یکی از تاثیرگذارترین راه های ثبت تصویر در ذهن مخاطب دانست. لوگو یا آرم در واقع نمادی است که هر کسب و کاری را از سایر رقبایش متمایز می کند. یک لوگو می تواند یک تصویر، متن و یا ترکیبی از هر دو آن ها باشد. لوگوی هر سازمان و کسب و کاری باید منحصر به فرد باشد. طراحان بر این اعتقادند که هر چه لوگوی یک سازمان ساده تر باشد، به یاد ماندنی‌، قابل تشخیص و همه منظوره خواهد بود. همچنین باید به این نکته توجه داشت که لوگو باید بتواند ارزش ها مختلف یک کسب و کار به نمایش بگذارد.

شاید این سوال برای شما پیش آید که زمانی که هر کسب و کاری یک نام بخصوص برای خود انتخاب کرده است، چه نیازی به لوگو دارد؟ پاسخ این سوال بسیار واضح است! زیرا به وسیله نمادها می توانیم تصویری که مدنظر داریم را به راحتی در ذهن کاربران خود حک کنیم. از طرفی دیگر به خاطر سپردن نمادها در ذهن مخاطبان بسیار ساده تر از نام ها است.

برای درک بهتر این موضوع برند اپل (Apple) را در نظر بگیرید. Apple یک کلمه انگلیسی و به معنای سیب درختی است. اما آیا همه افرادی که انگلیسی زبان نیستند، معنای آن را درک می کنند؟ قطعا پاسخ این سوال خیر است. بنابراین این شرکت برای اینکه تصویری واحد از برند خود در ذهن مخاطبانش در سرتاسر جهان ثبت کند، از لوگویی به شکل یک سیب درختی استفاده کرده است، با اینکار هر شخصی با هر زبانی که این لوگو را ببینید، می داند که مربوط به شرکت اپل است.

برند بوک

شاید در گذشته انتخاب رنگ های سازمانی در برندسازی کسب و کارها اهمیتی نداشت، اما در حال حاضر طراحان و افراد صاحب نظر در این زمینه معتقدند که تاثیر رنگ‌ ها بر بیننده اگر بیشتر از یک لوگوی چشم نواز نباشد، کمتر از آن هم نیز نیست. اگر به بزرگترین برندها و استارتاپ های اطراف خود نگاه کنید، می بینید که یکی از مهمترین عواملی که آن ها را از سایر رقبا ماندگارتر می کند، استفاده از رنگ هایی سازمانی در طراحی ها و تبلیغات خود است.

مثلا در فضای ارتباطات زمانی که به رنگ زرد اشاره ای شود، ناخودآگاه ذهن ما به سمت اپراتور ایرانسل جذب می شود. پس با انتخاب و استفاده از یک رنگ سازمانی مناسب، می توانیم ناخودآگاه مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهیم. برای انتخاب یک رنگ سازمانی مناسب، باید از رنگ هایی استفاده کنیم که ارزش ها، شعارها و خدمات ما را به دیگران القا کنند. شاید با خودتان بپرسید که آیا یک رنگ می تواند پیام، شعار و یا خدمات یک سازمان را به دیگران انتقال دهد! در جواب این سوال باید گفت بله.

زیرا رنگ ها قادرند مفاهیم زیادی را منتقل کنند. مثلا اگر رنگ سفید را به شما نشان دهند، به صورت ناخودآگاه به یاد صلح، امید، آرامش و سایر مفاهیم مرتبط خواهید افتاد. در علم روانشناسی این حقیقت به اثبات رسیده است که هر رنگی می تواند تاثیر به خصوصی در روحیات و احساسات افراد بگذارد. بعضی از رنگ ها قادرند در مخاطبان احساس اطمینان و وفاداری را افزایش دهند و بعضی دیگر می توانند باعث ناامیدی و یا بی تفاوتی آن ها شوند.

طراحی ست اداری

انتخاب نام، لوگو و رنگ سازمانی قدم های بزرگ و مهمی در طراحی یک هویت بصری مناسب هستند، اما برای برندسازی به چیزی بیشتر از یک نام و لوگو نیاز داریم. قطعا در دنیای کسب و کار هیچ رقیبی را نخواهید یافت که برای خود نام نشانی نداشته باشد! زیرا حتی اگر بهترین نام، لوگو، رنگ سازمانی را هم که داشته باشید، ولی کسی از آن ها خبر نداشته باشد، هیچ کمکی به شما نخواهند کرد. بنابراین شما نیاز به طراحی ست اداری، اوراق سازمانی، کارت های ویزیت، وب سایت و … خواهید داشت.

شما باید به هر یک از این موارد به عنوان یک ابزار دیجیتال مارکتینگ نگاه کنید که می توانند برند کسب و کار اینترنتی شما را به دیگران ارائه کنند. استفاده از هر کدام از این موارد برای موقعیت و هدف بخصوصی مناسب است. برخی از مهمترین مواردی که می توانند در ارائه یک برند بسیار کاربردی باشند، عبارتند از :

    کارت ویزیت

    سربرگ اوراق سازمانی

    طراحی سایت

    شبکه های اجتماعی

    و…

تفاوت لوگو و هویت بصری چیست؟

 

بسیاری از افراد تفاوت میان هویت بصری، برند و لوگو را نمی‌دانند و یا نمی‌توانند برای هر یک از آن‌ها مرز مشخصی در نظر بگیرند. قبل از هر چیز باید بدانید که لوگو، برند و هویت سازمانی شما نیست. همچنین طراحی لوگو، طراحی هویت بصری و نام تجاری همه نقش های متفاوتی در کسب و کار شما دارند که در کنار هم یک هدف را دنبال می‌کنند. این هدف چیزی جز ایجاد یک تصویر واحد و مشخص در ذهن مخاطبان شما نیست.

بنابراین بیایید یک بار برای همیشه با تعریف هویت بصری، لوگو و برند آشنا شویم و مرز مشخصی برای هر کدامشان در ذهنمان ایجاد کنیم:

    برند: همان ایده‌ یا تصویری است که افراد در هنگام فکر کردن در مورد یک محصول خاص، خدمات و یا فعالیت های یک شرکت در ذهنشان ایجاد می‌شود.
    هویت بصری: به اجزای ظاهری و ابزارهایی که به ایجاد تصویر و ذهنیت به خصوصی از برند در ذهن افراد کمک می کند، هویت بصری برند می‌گویند.
    لوگو: لوگو یک نماد گرافیکی است که می‌تواند به صورت علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این‌ها باشد. لوگو یکی از عناصر هویت بصری است که تاثیر زیادی در ذهنیت افراد دارد.

بنابراین همانطور که می‌بینید ما از هویت بصری که لوگو یکی از عناصر آن است، برای برندسازی (Branding) کسب و کار خود استفاده می‌کنیم.

در مورد لوگو بیشتر بدانید

قیمت طراحی هویت بصری

قیمت طراحی هویت بصری را به صورت دقیق نمی‌توان مشخص کرد. زیرا هزینه‌های مربوط به آن از طراحی به طراح دیگر و بر اساس کیفیتی که ارائه می‌کنند، متفاوت خواهد بود. بسیاری از افراد در زمان شروع کسب و کار خود نگران تعرفه طراحی هویت بصری هستند. زیرا هزینه‌ مربوط به طراحی یک برندبوک کامل که شامل تمام اقلام هویت بصری باشد، ممکن است زیاد باشد. از طرفی دیگر پیدا کردن یک طراح هویت بصری حرفه‌ای کار آسانی نخواهد بود.

اگر شما هم جزو این افراد هستید، اصلا نگران نباشید. زیرا اگر به تازگی کسب و کار خود را شروع کردید، نیازی به داشتن یک برندبوک و هویت بصری کامل نخواهید داشت. بلکه شما می‌توانید به تدریج و بر اساس نیازهای کسب و کارتان اقدام به طراحی هویت بصری کنید. مثلا اگر کسب و کارتان حضوری است و کالای فیزیکی ارائه می‌کنید، طراحی بسته‌بندی و لوگو می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. همچنین اگر دارای خدمات غیرحضوری هستید، طراحی وب سایت و شبکه‌های اجتماعی را در اولویت خود قرار دهید.

ثبت درخواست مشاوره و سفارش طراحی هویت بصری

مراحل طراحی هویت بصری

بسیاری از استارتاپ ها و کارآفرینان پس از درک اهمیت هویت بصری و مزایای آن تصمیم به سفارش طراحی هویت بصری می‌گیرند. معمولا یکی از چالش‌های پیش روی آن‌ها آگاهی نداشتن از مراحل طراحی هویت بصری است. همچنین بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که صرفا طراحی یک هویت بصری برند به معنای موثر بودن آن نخواهد بود.

 

زیرا اثربخشی آن نیازمند رعایت فاکتورهای بسیار زیادی توسط طراح هویت بصری می‌باشد. برخی از مهمترین عوامل موفقیت در طراحی هویت بصری عبارتند از:

 

    متمایز و منحصر به فرد: هویت شما باید به راحتی از سایر رقبا قابل تمایز باشد و توجه مردم را به خود جلب کند.

    به یاد ماندنی بودن: پیچیدگی نداشته باشد تا به راحتی به خاطر سپرده شود.

    مقیاس پذیر و انعطاف پذیر: باید به گونه‌ای باشد تا در آینده قابلیت توسعه داشته باشد و محدودیت ایجاد نکند.

    منسجم: تمامی عناصر هویت بصری طراحی شده دارای انسجام باشند.

    بکارگیری آسان: استفاده از المان‌های آن ساده باشد.

اگر در هر یک از اقلام هویت بصری برند این فاکتورها و نکات رعایت نشود، در آینده فرآیند برندسازی شما با چالش رو به رو خواهد شد.

ما در کانون تبلیغاتی بارنا با استفاده از نیروه های حرفه ای و تخصصی در زمینه گرافیک ، طراحی سایت ، فیلمبرداری و عکسبرداری این امکان را برای شما فراهم کردیم که تمامی نیاز های خود را در یک مجموعه برای شما با بهترین کیفیت انجام بدهیم. درخواست مشاوره

امیدواریم که این مطلب به کار شما خورده باشد.

 

دسته بندی ها: وبلاگ